Luin kiinnostavan artikkelin erinomaisten
opettajien työskentelytavoista. Artikkelissa arvostettu systeemisyyden tutkija
professori Keith Sawyer[i]
kertoo, kuinka kokeneet opettajat tekevät kahta hyvin poikkeavaa asiaa: hyödyntävät
noviiseja enemmän rakenteita ja improvisoivat. Artikkeli herätti minut tarkastelemaan
valmentavaa johtamista, myymistä ja päätöksentekoa ja näyttääkin siltä, että kokeneiden
opettajien toimintatapa pätee myös menestyneisiin johtajiin ja esimiehiin.
Onnistuminen vaatii osaamista ja heittäytymistä.
Artikkelissa Sawyer tarkasteli opettajien
työtä kolmen prosessin ja päämäärän kautta: määritellyn opetussuunnitelman
toteuttajana, oppilaan oppimisen mahdollistajana ja opetustapahtuman
suorittajana. Nämä prosessit voisi hyvin peilata johtajan
vastaaviin prosesseihin ja kykyihin: edistää strategian toteutumista ja
tavoitteisiin pääsyä, kehittää henkilöstönsä edellytyksiä ja kasvua näiden tavoitteiden
saavuttamiseksi sekä laajentaa omaa toiminta- ja ilmaisukykyään.
Artikkelin mukaan kokeneet opettajat pystyivät
varioimaan joustavasti tapaansa edetä laajemman tiedon ja ymmärryksen vuoksi
kuin kokemattomammat opettajat. Kun opettajilla oli runsaasti erilaisia malleja
repertuaarissaan ja ymmärrystä niiden vaikutuksista, pystyivät he
opetustilanteessa heittäytymään ja mukauttamaan sisältöä oppilaiden mukaan. Opetus
muuttui siten kaavamaisesta tiedon kaatamisesta dynaamiseksi ja ennalta
määräytymättömäksi yhteiseksi tapahtumaksi, jossa vastaanottava osapuoli osallistui
aktiivisesti prosessin kulkuun. Kokeneet opettajat pystyivät näin huomioimaan
oppilaiden tarpeet, ja auttamaan heitä oppimisen onnistumisessa. Opettajan
joustavuus ja kyky improvisointiin ei kuitenkaan syntynyt itsestään vaan nämä
opettajat valmistautuivat muokkaamaan omaa suunnitelmaansa kaksi kertaa enemmän
ja useammin kuin aloittelijaopettajat.
Juttelin parin erinomaisena pidetyn johtajan
kanssa näistä ajatuksista ja he kuvasivat omaa prosessiaan eri tilanteissa
hyvin vastaavanlaiseksi. Eräs myyntijohtaja kertoi ennen asiakastapaamista perehtyvänsä
huolellisesti tiiminsä kanssa asiakkaan liiketoimintaan ja sen haasteisiin
esiymmärryksen saamiseksi, mutta asiakastapaamiseen hän menee avoimena,
kuuntelemaan ja yhdessä muokkaamaan ratkaisuja. Toisin sanoen, tapaamisen
tavoitteet, esityö ja myyntiprosessin vaiheiden ymmärtäminen antavat kehikon
varsinaiselle kohtaamiselle. Itse kohtaaminen on vuorovaikutteinen ”improvisaatio”.
Kyseinen johtaja kuvaa onnistunutta tilannetta seuraavasti: ” Yhdistäessämme
asiakkaan kanssa molempien asiantuntijuutemme ratkaisusta tulee aina parempi
kuin kumpikaan olisi onnistunut yksin aikaansaamaan.”
Toinen johtaja kertoi improvisoivansa etsiessä
ratkaisua valmentavissa johtamistilanteissa. Hyvä valmistelu ja keskustelun
kuljettamisen työkalujen hallinta luovat pohjan hyvälle lopputuloksen saavuttamiselle
myös haastavissa ja välillä vaikeissakin kysymyksissä. Hän kuvaili haasteen
ratkaisemista yhteisenä ponnistuksena ja tilanteeseen antautumisena. Parhaimmillaan
molemmat osapuolet kokevat onnistuneensa hyvin ja oppivat.
En malta olla miettimättä, kuinka toisinaan
kaavamaiseksi suorittamiseksi muodostuneet kehityskeskustelutkin voisivat
hyötyä improvisaatio-osaamisesta. Heittäytymällä
hetkeen ne voisivat muuttua pakkopullasta innostaviksi syväkeskusteluiksi,
jossa kumpikin osapuoli energisoituisi. Valmennettava pystyisi löytämään oman
houkuttelevan ura- , osaamis- ja tavoitepolkuansa sekä valmentaja vahvistaisi
omaa ymmärrystään henkilöstönsä osaamisesta ja voimavaroista.
Kuten opetus niin myös johtaminen on
dynaaminen ihmisten välinen tapahtuma, jossa onnistuminen edellyttää osapuolten
aktiivista osallistumista. Erinomainen tilanteen johtaja pystyy omalla
toiminnallaan johdattelemaan osallistujat improvisointiin ja samalla etenemään
kohti menestyksellisiä ratkaisuja niin omassa organisaatiossa kuin myös sen
ulkopuolella. Tämä vaatii kuitenkin kokemusta ja johtamisosaamista. Improvisointi
onnistuu kolmen I:n johtamisperiaatteella (innostu, innosta ja innovoi), jonka
avulla itse valmennamme johtajia. Jatkuva uudistuminen on improvisointia
arjessa!
Senior Partner
No comments:
Post a Comment