Kevään johtamisen vuosikello osoittaa
tilinteon aikaa. Organisaatioiden johtotasolla lasketaan yhteen päättyneen kauden
tuloksia ja arvioidaan mennyttä suoriutumisen mittarien valossa. Vuoden alku merkitsee myös koko organisaatiota
ja erityisesti esimiehiä työllistävää tulos-, kehitys- ja tavoite-
keskustelujen rumbaa. On lupa pysähtyä katsomaan peruutuspeiliin, mutta ennen
kaikkea suunnittelemaan kilpailukykyistä reittiä tulevaisuuteen. Työtunneiksi
ja euroiksi muutettuna tämä on monelle työyhteisölle johtamisen tärkein vuotuinen
investointi. Tuottaako investointi toivottua tulosta?
Valitettavasti lukuisien asiakkaillamme
toteuttamiemme Älykäs Organisaatio -analyysien perusteella voimme kiistatta osoittaa,
että toimintatavoissa on vielä paljon kehitettävää. Huolestuttavaa on, kuinka
strategia jää vieraaksi suurimmalle osalle organisaatiota. Eri osapuolia
aktivoivat uudet keskustelukäytännöt ja aito vuorovaikutus strategisen ajattelun
vahvistamiseksi puuttuvat. Uusien toimintamallien kehittämisen sijaan
strategiat kommunikoidaan Powerpoint-dioina, intran tai vuosikatsauksen hengettöminä
julistuksina. Pahimmassa tapauksessa henkilöstö lukee uudesta strategiasta lehdistä
julkaistuista kokosivun mainoksista.
Strategia ohjaa yksilön, tiimin ja koko
organisaation uudistumista. Painopisteen tulee olla uuden tekemisessä ja sen
onnistumisen varmistamisessa eikä menneiden ja jo hallinnassa olevien
suoritteiden kirjaamisessa. Tämä vaatii jatkuvaa keskustelua eri osapuolten
välillä. Tahtotilaa kuvaavat sanat on puettava yksilö- ja tiimitasolla uudenlaiseksi
tekemiseksi. Puhutaan strategisen ajattelun ja
toiminnan kulttuurin luomisesta. Ei kovinkaan helppo tehtävä. Uusien tietojen ja
taitojen opettelu vaatii paljon aikaa ja energiaa, lukemattomia yrityksiä ja
erehdyksiä, uusien mittareiden luomista ja arviointimenetelmien kehittämistä.
Erityisen haastavaa uusien toimintamallien vakiinnuttaminen on asiantuntijaorganisaatioissa,
joissa yksilöiden tunteet, motivaatio, ristiriidat, jaksaminen ja monet muut
”häiriötekijät” jarruttavat tekemistä.
Auditointiemme tulokset osoittavat, että strategian
konkretisointi kaikkien yksiköiden ja työntekijöiden vuositavoitteisiin esim.
strategisten hankkeiden muodossa vaatii määrätietoista kehittämistä. Jostakin
tekemisestä pitää luopua, jotta jää tilaa uuden kehittämiselle. Uusia
tavoitteita ei voi olla kovin monta ja ne on kyettävä aktivoimaan koko tiimin
yhteiseksi uudistumista edistäväksi toiminnaksi. Asiakkaalle tuotettava
kilpailukykyinen lisäarvo on kiinni yksilön, tiimin ja koko organisaation
jatkuvan uudistumisen onnistumisesta.
Jokaisen on löydettävä oma sisäinen palo
uudistumisen tien löytämiseksi. Se vaatii meiltä kaikilta huolellista
valmistautumista yksilön ja tiimin kehityskeskusteluihin. On pystyttävä
kiteyttämään, missä uusissa asioissa ja tehtävissä tulee onnistua, jotta olemme
vuoden päästä lähempänä yhteistä tavoitettamme. Enää ei riitä, että keskustelut
käydään esimiesvetoisesti ja ilman kaikkien osapuolien valmistautumista ja
tinkimätöntä sitoutumista.
Keväisen keskustelukierroksen jälkeen
johdolla pitäisi olla selvä näkemys määrällisten ja laadullisten mittareiden
näkökulmasta, mitä liikkeellelähtöjä strategian toimeenpanossa saavutettiin. Harva
johtoryhmä kuitenkaan arvioi, saati käsittelee keskustelujen yhteenvetoja. Johdon
pitäisi olla myös tietoinen, mitkä toimenpiteet vaativat erityistä tukea. Pertecin suorituksen johtamisen
arviointi on johdolle oiva työkalu, joka kertoo prosessin toimivuudesta,
tavoitteiden asetannasta, keskustelukäytännöistä ja monista muista
yksityiskohdista. Kokeile ja totea, mistä löytyvät oman organisaatiosi
kehittämisen painopisteet.
Mauno Tirkkonen
Senioripartneri ja -konsultti
No comments:
Post a Comment