Mitä luovuus on ja voiko sitä johtaa? Miksi joku päätyy
tekemään hurjia uusia juttuja, kun toiset junnaa paikallaan? Miksi joku näkee
mielenkiintoisia sovelluksia, kun toiset eivät huomaa, vaikka loistavat idea-aihiot
pyörivät ympärillä. Kysymykset ovat kiehtovia ja ne ovat askarruttaneet minua
jo pitkään. Jatko-opinnoissani Aalto yliopistossa olen pyrkinyt löytämään
vastauksia ja jäsentämään, mitä pitää johtaa, kun johtaa luovuutta.
Luovuuden johtamisessa ihmiset ovat keskiössä, sillä ihmiset
joko tuottavat uusia näkemyksiä ja toteuttavat ne, tai sitten eivät. Mutta luovuuden
johtaminen on myös ympäristön muokkaamista, väylän raivaamista ja prosessin
rakentamista.
Johtajan tulee saada energia virtaamaan ja tukokset
purettua. Hänen on osattava suunnata ja ohjailla tätä energiavirtaa. Välillä virtaa tulee leventää ja toisinaan
kohdistaa yksityiskohtiin, toisinaan se on saatava kulkemaan organisaatiosta
ulos ja toisinaan sisään. Ajoittain taas on käperryttävä ja saatava energia pyörimään
organisaation sisällä.
Mitä tämä energian virta sitten on? Hyvin pitkälle kyse on
innostuksen virrasta, joka kulkiessaan kyydittää ideoita, uusia osaamisia,
näkökulmia, toisin sanoen uuden tekemisen rakennustarpeita. Innostus kuljettaa
ja muokkaa aihioita alku inspiraation lähteiltä loppukäyttäjän
tuuletuksiin. Se käy kolmen usein
päällekkäisen ja syklisen vaiheen läpi: ideointi, kaupallistamis- ja
toteuttamisvaiheen.
Luovuuden johtaminen on siten vaikuttamista prosessin
aikana, joka alkaa ihmettelystä ja päättyy käyttäjäkokemukseen. Se ei kuitenkaan ole prosessijohtamista, vaan
osa johtamistehtävää onkin prosessin määrittäminen ja väylän raivaaminen, jotta
innostuksen virta voi kulkea voimakkaana ja esteettä. Koska innostus synnyttää
innostusta, luovuuden johtamisessa kaikki alkaa johtajan omasta innostuksesta. Kääntäen voisi sanoa, että on vaikea johtaa
innostusta, jos ei itse ole innostunut.
Ideointivaiheessa uudet virikkeet ja näkökulmat auttavat
rakentamaan kehittyvää ideaa pala palalta. Tarvitaan ihmisten ja ideoiden
törmäyttämistä. Kaupallistamisvaiheessa, joka kulkee käsi kädessä
ideointivaiheen kanssa, potentiaalisten asiakkaiden välille tulee saada runsaasti
kommunikointia, käsitteiden selvittämistä, hahmottamista ja yhteisymmärryksen
synnyttämistä. Virta kulkee aktiivisesti kahteen suuntaan ajatuksenjuoksua ja
käsitteitä selkeyttäen. Toteuttamisvaiheessa kone jyllää, valinnat on tehty ja
tuotosta tulee saada aikaiseksi. Ajatukset täytyy konkretisoida ja varmistaa,
että loppukäyttäjä innostuu. Energia pakataan ja vapautetaan ulospäin.
Tarvitaan sitkeyttä, rohkeutta ja pitkäjänteisyyttä.
Johtajan on luotava uskoa ja puristettava tuotos ulos tuutista.
Ideointivaiheeseen ei voi jäädä leijumaan vaan tarvitaan aimo annos konkretiaa
ja vääntöä.
Hyvänä esimerkkinä toimii Angry Birdsin pyrähdys maailmalle.
Vielä viisi vuotta sitten ensimmäiset linnut eivät vielä olleet kuoriutuneet
munista, mutta nyt populaatio on levittäytynyt jo kaikille mantereille ja
kohtaamme linnut jos jonkinmoisen tuotteen kyljestä, niin maksukorteista kuin
kosmetiikastakin. Moni on ehtinyt pohdiskella, mikä onkaan tuo Rovion
lintujoukon takana. Linnut lehahtivat ilmoille peliapplikaationa, mutta
huvipuistot, lelutuotanto tai elokuvaproduktiot eivät selity peliaplikaatioilla.
Itse Rovio on pyrkinyt auttamaan muita uuden kategorian hahmottamisessa käyttäen mm.
Disneytä esimerkkinä. ”Emme ole pelifirma vaan vähän niin kuin Disney - muttemme
ole Disneykään. ”
Kiteytyksenä voisi sanoa, että luovuuden johtaminen on ihmisten
innostuksen kohdentamista. Työkaluinaan johtajalla on kommunikointitaidot ja tunteiden
hyödyntäminen. Lisäksi on oltava herkkyyttä tunnistaa, mihin paikkoihin ja suuntaan
innostuksen virtaa on kohdistettava. On osattava olla suurpiirteinen ja
pikkutarkka, suostuttelija ja ymmärrettävä antaa tilaa. On nähtävä eteenpäin,
mutta oltava tässä ja nyt. Ei siis ihan helppoa, mutta mahdollista.
Senior Partner
Pertec Consulting Oy
susannna.rahkamo(@)pertec.fi
No comments:
Post a Comment